Suomen arvostetuin brändi uudistuu

/Abloy/Abloy.fi%20(OW2)/Yritys/Ajankohtaista/brandijuttuun-0953_1000x600.jpg

Ympäröivän maailman ja Abloyn tarjonnan muuttuessa, arvostettu ABLOY-brändi saa ansaitsemansa ehostuksen. Jalkauttamiseen avuksi löytyi eräs maailmalla tunnetuimpiin lukeutuva suomalainen.

Tammikuun lopulla jokainen Suomessa työskentelevä abloylainen oli kutsuttu henkilöstötilaisuuteen Joensuun Urheilutalolle. Kutsu oli niukkasanainen. Käytävillä alkoi kuulua varovaista spekulointia tapahtuman sisällöstä.

Pari viikkoa myöhemmin koitti hetki, jolloin Joensuun tehtaalla tuotanto pysähtyi hetkeksi, ja asteltiin Urheilutalolle vievään linja-autoon. Autossa kuului iloista puheensorinaa, mutta sävyssä oli kuultavissa myös jännitystä. Hetken päästä noin seitsemänsataapäinen väki kokoontui urheilusaliin.

Salissa vastassa oli iloinen tunnelma. Kävi ilmi, että tänään abloylaiset saisivat nähdä miltä Suomen arvostetuin brändi tulisi näyttämään, kuulostamaan ja tuntumaan vastaisuudessa.

Brändi on kuin kieli – se elää ajan myötä

Lokakuussa 2018 ABLOY valittiin Suomen arvostetuimmaksi brändiksi Markkinointi & Mainonta -lehden sekä Taloustutkimuksen vuosittaisessa tutkimuksessa, johon vastasi 6 900 suomalaista. Kaikkiaan tutkimuksessa oli mukana 541 brändiä. Tätäkin ennen ABLOY oli kolme edeltävää vuotta arvostetuimpien brändien kärkikymmenikössä.

Luottamus rakentuu arjen pienistä sujuvista asioista. Laadusta ja toimintavarmuudesta. Siinä yhdistyy kyvykkyys, tahto ja rehellisyys. Se on tunne – varmuus, joka täytyy ansaita. Kun voi täysin luottaa siihen, että saa tuntea olonsa turvatuksi, on myös vapaa luottamaan omaan menestykseensä.

ABLOY For Trust.

– Abloyn brändilupaus

ABLOY-brändillä on kuluttajien lisäksi vahva asema erityisesti lukitusammattilaisten ja turvallisuusorganisaatioiden keskuudessa ei vain Suomessa, vaan ympäri maailmaa. Panostukset maailmalla kohdistuvat erityisesti liike- ja julkisen rakentamisen turvallisuusratkaisuihin sekä kriittisen infrastruktuurin kulunhallintaan. ”Made in Finland” on ammattimaisten loppuasiakkaiden keskuudessa vahva myyntiargumentti.

Arvokkaimmat bränditkään eivät kuitenkaan pysy ikuisesti kilpailukykyisinä, elleivät ne elä ja pysy ajassa kiinni.

”Brändi on kuin kieli. Elinvoimainen kieli kehittyy ja mukautuu muutoksiin ympäristössään. Brändiä tulee aktiivisesti vaalia, jos haluaa sen pysyvän vireänä. Maailma ympärillämme ja  asiakkaamme muuttuvat. Niin myös kaikki se, mitä heille tarjoamme. Nykyään yhdistämme yhä enemmän digitaalista ja mekaanista osaamista kehittäessämme turvallisuuden ja kulkemisen kokonaisratkaisuja”, sanoo Abloyn myynti- ja markkinointijohtaja Jari Perälä.

”Lisäksi, vaikka toimimme jo nyt yli 90 maassa, olemme päättäneet vahvistaa Abloyn tunnettuutta kansainvälisillä markkinoilla. Nyt on siis oikea hetki myös tarkistaa arvokkaan brändimme ydinominaisuudet ja visuaaliset elementit tuleville vuosille”, hän jatkaa.

Vahva yhteisö loi yhdessä neljä avainta menestykseen

Uudistetut brändiarvot eivät suinkaan tulleet kaikille abloylaisille täytenä yllätyksenä. Brändityön tärkeimpiä vaiheita olivat yhtiön sisäiset arvotyöpajat, joissa henkilöstö yhdessä työsti ja muotoili sisällöt brändin pääpilareille.

Työn tuloksena muotoutuivat Abloyn neljä avainta menestykseen, otsikoiltaan a) luotettu neuvonantaja b) suunnannäyttäjä c) ensiluokkainen asiakaskokemus sekä d) vahva yhteisö.

Tämänkin lehden jutut on jaettu näiden avainteemojen alle.

Kun avaimet vielä liitettiin samaan nippuun, kiteytyi kaikesta ABLOY-brändin uusi ydin sekä luottamusta korostava arvolupaus niin abloylaisille, asiakkaille kuin yhteiskunnalle: ABLOY For Trust.

Yhtiö on ottanut kunniahimoiseksi tehtäväkseen lisätä luottamusta maailmassa.

"Lisäämällä luottamusta ihmisissä, yrityksissä ja yhteisössä mahdollistetaan turvallinen kasvu ja hyvinvointi koko yhteiskunnassa. Muuttuva maailma rakentuu luottamuksen ympärille. Luottamuksen kautta myös me turvallisuusalan toimijana voimme olla rakentamassa maailmasta parempaa paikkaa meille kaikille", Abloyn toimitusjohtaja Jari Toivanen taustoittaa.

Abloylaisille lupaus tarkoittaa, että he ovat luottamuksen vartioita. Asiakkaille ABLOY on luotettava kumppani. Ylimmällä, yhteiskunnallisella tasolla ABLOY pyrkii olemaan luottamuksen voima.

Brändiä uudistettaessa on luontevaa myös samalla tarkistaa sen visuaalisia ilmentymiä. Osana Abloyn brändityötä muun muassa päivitettiin ABLOY-logo ja määriteltiin uudet brändivärit. Lisäksi käyttöön otettiin graafinen elementti, niin sanottu ABLOY-leikkaus.

Yksi näkyvimmistä uusista graafisista elementeistä on varta vasten Abloylle suunniteltu oma kirjasintyyppi Abloy Sans. Kyseinen fontti näkyy tässä lehdessä, tätä tekstiä lukiessasi.

Luottamuksella voi muuttaa asioita paremmaksi

Menkäämme vielä hetkeksi takaisin Joensuun Urheilutalolle. Vaikka uuden ABLOY-brändin julkistaminen abloylaisille oli itsessään kutkuttava tapahtuma, sisälsi tilaisuus varsinaisen yllätyksen. Ohjelmassa oltiin edetty vaiheeseen, jossa lavan valkokankaalle heijastettiin suorana lähetyksenä Kummeleista tutun reportterihahmo Mauno Ahosen haastattelu kilpa-autoilija Valtteri Bottaksen kanssa.

Pari minuuttia tämän jälkeen Bottas astelee elävänä Urheilutalon lavalla abloylaisten eteen. Yleisöstä kuuluu kohahduksia ja spontaaneja kiljahduksia. Heille oli juuri esitelty uusi Abloyn tiimiläinen. Hänen tehtävänään on jalkauttaa uudistettua ABLOY-brändiä Suomessa ja maailmalla.

"Valtteri Bottas istuu erinomaisesti siihen viestiin, mitä niin kansainvälisille kuin kotimarkkinoille haluamme välittää. Hänellä ja ABLOY-brändillä on monta yhteistä nimittäjää: luotettavuus, teknologinen edelläkävijyys, innovatiivisuus, ensiluokkaisuus sekä yhteispelaaminen. Nämä tukevat nimenomaan brändityössä määrittelemiämme luottamusta vahvistavia arvojamme", kertoo Abloyn toimitusjohtaja Jari Toivanen.

"Menestyminen vaatii asennetta, intohimoa ja tahdonvoimaa. On voitava luottaa ihmisiin, yhteistyön voimaan, omaan tiimiin, kumppaneihin ja ympäröivään maailmaan. Ennen kaikkea on voitava luottaa itseensä, omaan kykyynsä muuttaa asioita paremmaksi", Valtteri Bottas sanoo.

SATA VUOTTA ABLOY-TAVARAMERKIN SYNNYSTÄ

ABLOY-tavaramerkin rekisteröinnistä tulee vuonna 2020 sata vuotta täyteen. Hienomekaanikko Emil Henrikssonin vuonna 1907 oivaltama keksintö patentoitiin 1919 nimellä Henrikssonin Patentti Lukko.

Sen teollista valmistamista varten perustettiin Ab Låsfabriken - Lukkotehdas Oy, joka lyheni muotoon Ab Lukko Oy. Samoihin aikoihin rekisteröitiin myös yrityksen nimestä juontava lukon tavaramerkki ABLOY.

ABLOY-tavaramerkin omistus on vuosien mittaan siirtynyt yhtiöstä toiseen. Vuonna 1934 Kone- ja Siltarakennus Oy osti tavaramerkin, joka seuraavana vuonna siirtyi yrityskaupan myötä Wärtsilälle. Vuonna 1994 ruotsalainen ASSA yhdistyi Abloyn kanssa. ABLOY-nimi elää näin ollen myös maailman johtavan lukituskonsernin, ASSA ABLOYn, konsernibrändissä.

Päivitetty logo on aiempaa yksinkertaisempi ja suoraviivaisempi. Liikemerkki ja tavaramerkkitunnukset on jätetty pois. Varsinaisen logon kirjaimet on kuitenkin jätetty muuttamatta. Uusi logo on luottavainen ja moderni. Selkeä ulkoasu viestii luotettavasta kumppanista, uudistajasta ja suunnannäyttäjästä, joka on rehellinen ja varma.