ABLOY-tuotteissa toimivuus on osa muotoilua

/global/scaled/5184x2256x0x101x1000x435/Abloy-Abloy.fi (OW2)-Medialle-Mika Heikinmatti Abloy Design Manager.jpg

”On iso kunnia olla tunnettujen suomalaisten design-brändien joukossa ja vieläpä ykkössijalla. Suomalaiset ovat valveutuneita muotoiluasioista ja ymmärtävät mitä se tarkoittaa”, Abloyn muotoilupäällikkö Mika Heikinmatti toteaa.

Tämän vuotisessa Brändien arvostus 2016 -tutkimuksessa ABLOY nousi arvostetuimpien suomalaisten design-brändien ykköseksi (M&M 7.10.2016). ABLOY sijoittui kolmen kärkeen viimeksi vuonna 2014, jolloin se piti toista sijaa. Nousu ykköseksi selittyy varmasti osittain Fiskarsin siirtymisestä tutkimustuloksissa puutarhabrändien ryhmään. Abloy tiputti Arabian kolmen kärjestä.

”Ykkössija lämmittää erityisesti, koska vastaajien on täytynyt itse nimetä arvostamansa brändi, ja monelle on tullut oma-aloitteisesti mieleen ABLOY. Taakse jää monia tunnettuja brändejä, jotka ovat nostaneet suomalaisen muotoilun sinne missä se on. Suomessa on vahvoja yrityksiä ja pitkät perinteet teollisen muotoilun saralla”, Mika Heikinmatti sanoo. ”Teollinen muotoilu kertoo, että kyse on käyttöesineestä, ja käyttötarkoitus ja toimivuus ovat oleellinen osa muotoilua ulkonäön lisäksi. Menestys tarkoittaa, että olemme tehneet jotain oikein.”

”Samassa oviympäristössä olevien ABLOY-tuotteiden tulee toimia yhdessä ja sopia yhteen myös visuaalisesti. Kun kokonaisuutta uudistetaan, on huolehdittava, ettei hävitetä jotain oleellista ilmeen tuttuudesta. Esimerkiksi eri aikakausien avainten muodossa on selvä jatkumo, ja ABLOY-riippulukolla on vahva, tunnistettava ilme, jota on yritetty maailmalla kopioida”, Heikinmatti kertoo.

Valintojen tukena Abloyn muotoilun ohjausryhmä

Abloylla uusien tuotteiden muotoiluvalintoihin vaikuttaa muotoilun ohjausryhmä, jonka yhdeksän jäsentä edustavat tasaisesti eri tuotealueita ja tehtäviä. Ryhmä arvioi vaihtoehtoiset muotoilumallit ja tarvittaessa äänestää, mikä vaihtoehdoista päätyy toteutettavaksi. Arvioitavat vaihtoehdot syntyvät joko muotoilupäällikön työpöydällä tai muotoilutoimistojen avulla. 

Heikinmatin mukaan Abloyn muotoilun ohjausryhmän pitkäjänteinen työ on auttanut yhdenmukaisen ilmeen linjaamista. Lopputulos on näin ohjausryhmän eikä vain yhden ihmisen näkemys.

Ohjausryhmän päätöksenteon avuksi on kehitteillä työkalu, design guideline, jossa ABLOY-muotoiluilme on selkeämmin määritelty. ”Työkalun avulla on tarkoitus myös tuoda eri tuoteryhmiä visuaalisesti lähemmäksi toisiaan ja parantaa näin bränditunnistettavuutta kautta linjan ja sitä kautta vahvistaa brändikokemusta. Muotoilu koskettaa jatkossa myös niitä tuotteita, jotka näkyvät vain asennettaessa”, Heikinmatti kertoo.