Älylukot mullistavat verkko-ostosten toimituksen: paketit voi pian vastaanottaa kotiin etäältä

/Abloy/Abloy.fi%20(OW2)/Medialle/Abloy-045-Edit.jpg

Abloy Oy, Telia ja Posti käynnistävät yhdessä kokeilun, jossa verkkokauppaostokset toimitetaan kotiin älylukkojen avulla. Älylukon ansiosta paketit voidaan toimittaa suoraan tilaajan eteiseen ilman, että vastaanottajan on oltava kotona. Palvelu helpottaa tilausten vastaanottamista ja säästää tilaajan aikaa. Kokeilu on ensimmäinen laatuaan Suomessa.

Kokeilu on merkittävä, sillä verkkokauppa kasvaa Suomessa kymmenen prosentin vuosivauhtia. Tahdin odotetaan kiihtyvän, sillä suomalaiset arvioivat ostavansa verkosta tulevaisuudessa enemmän kuin nykyisin. Vuonna 2025 lähes viidennes (18 %) arvioi ostavansa kaiken tai lähes kaiken verkosta. Tieto selviää Postin Kantar TNS:llä teettämästä Suuri verkkokauppa 2019 -tutkimuksesta.

”Kauppa siirtyy yhä kiihtyvämmällä tahdilla digitaalisiin kanaviin. Muutoksiin vastatakseen Posti haluaa luoda uudenlaisia palveluita. Haluamme tämän kokeilun avulla yhdessä kumppaniyritysten kanssa kehittää täysin uudenlaisen verkkokaupan toimitusratkaisun, joka helpottaa ihmisten päivittäistä arkea”, liiketoimintastrategi Eeva Tiainen Postilta sanoo.

Kokeilun toimituksissa hyödynnetään Abloyn Yale Doorman -älylukon avaimetonta avausta. Pakettitoimitukselle luotava kertakäyttöinen kulkukoodi toimii ainoastaan paketin jakelijalle toimituksen yhteydessä. Käyttäjälokista asiakas näkee, milloin paketti on toimitettu.

”Haluamme olla edelläkävijänä luomassa uusia palveluratkaisuja. Palvelun turvallisuus on meille ehdoton vaatimus. Olennainen osa turvallisuutta on se, että käyttäjä itse hallitsee pääsyä kotiinsa. Siksi pilottihanke tehdään Yale Doorman -älylukolla. Sen ominaisuudet mahdollistavat tämän hallinnan, ja näin asiakas on aina tietoinen siitä, kuka kotiovella käy ja milloin”, kertoo Panu Hällfors, joka vastaa Abloyn palvelu- ja ohjelmistoliiketoiminnasta.

 

Uusi palvelu työntekijöiden testissä

Palvelua ovat testanneet ensimmäisessä vaiheessa Telian, Abloyn ja Postin työntekijät. Kokeilu toteutetaan Helsingin, Vantaan ja Espoon alueella. ”Tulokset ovat olleet kannustavia. Niiden pohjalta voimme kehittää asiakaskokemukseltaan ensiluokkaisen palvelun, jolla sujuvoitetaan asiakkaiden arkea,” sanoo Hällfors. Yhteistyön seuraavassa vaiheessa palvelua kokeillaan kuluttaja-asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on tuoda palvelu laajemmin käyttöön lähitulevaisuudessa.

 

Älykodin palvelut kasvattavat suosiotaan

Arkea helpottavat älykodin palvelut kasvattavat suosiotaan jatkuvasti. Abloyn teettämän tutkimuksen* mukaan lähes 30 prosenttia suomalaisista pientaloasujista voisi harkita päästävänsä luottamansa kuljetuspalvelun sisään kotinsa eteiseen lähetyksen jättämistä varten älylukon avulla. Myös Telia on selvittänyt suomalaisten kiinnostusta älykoteja kohtaan.

”Kysyimme kuluttajilta, mitä älylaitteita tai palveluita he haluaisivat koteihinsa. Suosituin vastaus oli älylukko. Abloyn ja Postin kanssa yhteistyössä toteuttamamme ratkaisu on osa tarjoamiamme älykodin palveluita, joiden kysyntä kiihtyy. Ne helpottavat varsinkin ruuhkavuosia elävän perheen elämää, kun entistä useampaa kodin toimintaa voidaan hallinnoida etänä ja tietoturvallisesti”, kertoo Telian kehityspäällikkö Kimmo Ahvenlampi.

#älylukko #kotiinkuljetus

*Abloy Oy:n teettämä tutkimus 2018. Tutkimuksen toteutti YouGov.

 

 

Yhteystiedot medialle:

Panu Hällfors, Head of Digital and Service Solutions, Abloy Oy, p. 040 577 2876,

Panu.Hallfors@abloy.com

 

Kimmo Ahvenlampi, kehityspäällikkö, Telia, p. 040 302 4698, kimmo.z.ahvenlampi@teliacompany.com

Posti, MediaDesk: puh. 020 452 3366, palvelemme ma–pe klo 9–17, la–su klo 10–18

 

Abloy Oy

ABLOY on turvallisuuden ja lukituksen suunnannäyttäjä, jonka tavoitteena on lisätä luottamusta maailmassa. Yhdistämällä digitaalisen ja mekaanisen osaamisensa Abloy Oy kehittää nykyaikaisia, alan johtavia turvallisuusratkaisuja ihmisten, omaisuuden ja liiketoiminnan suojaamiseksi. Abloy on osa ASSA ABLOY -konsernia, joka on maailman johtava kulunhallintaratkaisujen toimittaja. Yale on ASSA ABLOY -konserniin kuuluva globaali kuluttajabrändi, jota Suomessa edustaa Abloy Oy. Brändi lanseerattiin Suomessa vuonna 2014. Ensimmäinen Suomessa myytävä tuote oli Yale Doorman -älylukko. Tämän jälkeen valikoima on laajentunut muihin Yale Smart Living -älykkäisiin turvatuotteisiin, kuten hälytysjärjestelmiin ja valvontakameroihin, sekä riippulukkoihin, turvakaappeihin ja muihin lukitusalan tuotteisiin. www.yale.fi, www.abloy.fi


Telia Company

Telia on uuden sukupolven kansainvälinen ja paikallisesti vahva operaattori. Autamme luomaan uudenlaisia yhteyksiä ja haluamme helpottaa sinun, yrityksesi ja yhteisösi arkea. Pitkä historiamme Suomessa alkaa jo vuodesta 1855. Sijoitamme joka vuosi suomalaisiin yhteyksiin noin 200 miljoonaa euroa, tarjoamme töitä noin 4000 ihmiselle ja työllistämme välillisesti tuhansia muita.

Vuoden 2018 lopussa noin 4,3 miljoonaa liittymäasiakasta oli valinnut meidät operaattorikseen. Olemme osa kansainvälistä Telia Companya, joka toimii 9 maassa Norjasta Turkkiin. Maailmanlaajuisten yhteyksien ansiosta tarjoamme sinulle parhaat palvelut missä ikinä liikutkin. Tervetuloa mukaan osoitteessa www.telia.fi.


Posti Group
Posti on Suomen johtava posti- ja logistiikka-alan palveluyritys. Ydinliiketoimintaamme kuuluvat postipalvelut, paketit, rahti ja logistiikkaratkaisut. Meillä on maan kattavin palveluverkosto ja käymme arkipäivisin noin kolmen miljoonan kotitalouden ja yrityksen luona. Meillä on toimintaa yhdeksässä maassa. Liikevaihtomme vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja työntekijöitä meillä on noin 21 000. www.posti.com