Traka 21 – Usein kysytyt kysymykset

Yleistä

Mitä jos hävitän ohitusavaimen?

Voit tilata korvaavan avaimen paikalliselta Traka21-jälleenmyyjältä.

Kuinka monta käyttäjää Traka21-järjestelmällä voi olla?

Traka21-järjestelmällä voi olla enintään 1 000 käyttäjää järjestelmää kohden.

Mitä tapahtuu, jos joku jättää oven auki?

Äänihälytys aktivoituu 60 sekunnin kuluttua. Järjestelmä vaatii sulkemaan oven. Kaikki avaimet pysyvät lukittuina paikoilleen, kunnes PIN-koodi on syötetty.

Kuka voi vaihtaa PIN-koodin? Pystynkö näkemään, milloin käyttäjä vaihtaa oman PIN-koodinsa?

Jokainen käyttäjä voi vaihtaa itse PIN-koodinsa ollessaan kirjautuneena järjestelmään.

Mitä jos käyttäjä unohtaa PIN-koodinsa?

Järjestelmänvalvojat voivat palauttaa PIN-numerot järjestelmänvalvojan valikosta. Jos järjestelmänvalvoja on unohtanut PIN-koodinsa, hänen tulee ottaa yhteyttä jälleenmyyjään väliaikaista pääsykoodia varten.

Kuinka paljon tietoa avainten toiminnasta Traka21 pystyy tallentamaan?

Järjestelmä pystyy tallentamaan jopa 250 000 tapahtumaa.

Mistä Traka21 saa tarvitsemansa virran?

Laitteen tulee olla kytkettynä verkkovirtaan. Lisäakulla toimiva varmennusjärjestelmä huolehtii järjestelmästä virransyötön keskeytyessä (täyteen ladattu akku toimii jopa 12 tuntia).

Mitä Traka21-järjestelmälle tapahtuu sähkökatkoksen aikana?

Jos järjestelmä on yhdistetty verkkovirtaan, ovi lukkiutuu. Jos lisäakulla toimiva varmuusjärjestelmä on käytössä, järjestelmä pystyy jatkamaan toimintaansa jopa 12 tuntia.

Miten paljon Traka21 painaa?

Traka21 ja iFobit (ilman avaimia tai lisäakkua) painavat yhteensä 3,94 kg. Lisäakku painaa 0,63 kg.

Mistä materiaalista Traka21 on tehty?

Ulkokuori on puristettua alumiinia (se tekee siitä erittäin kestävän ja kevyen), sisäosat ovat puristettua ABS-muovia, nekin kevyitä ja kestäviä. Myös iFob on valmistettu ABS-muovista, johon on upotettu RFID-siru.

Toiminta

Voinko varata avaimen tietylle päivälle tai tunnille?

Traka21-järjestelmässä ei ole tätä ominaisuutta. Ota meihin yhteyttä, niin autamme sinua valitsemaan tarpeisiisi sopivan ratkaisun.

Pystynkö tarkistamaan, kenellä tietty avain on juuri nyt?

Kyllä. Voit tehdä sen käyttämällä kojetaulun näyttöä. Valitsemalla hakutoiminnon näet kaikkien avainten senhetkiset tiedot. Jos avain ei ole kaapissa, voit tarkistaa, kenellä se on, tai jos se on paikallaan, voit nähdä, kuka käytti sitä viimeksi.

Kuka voi lisätä uusia käyttäjiä?

Järjestelmänvalvoja voi lisätä uusia käyttäjiä. Hän voi myös antaa muille käyttäjille järjestelmänvalvojan oikeudet tai perua ne.  Jokaisella järjestelmällä on oltava vähintään yksi järjestelmänvalvoja.

Voinko tarkistaa, onko joku yrittänyt ottaa avaimen, johon hänellä ei ole oikeuksia?

Traka21-järjestelmässä ei ole tätä ominaisuutta. Ota meihin yhteyttä, niin autamme sinua valitsemaan tarpeisiisi sopivan ratkaisun.

Voinko antaa käyttäjille avaimen käyttöoikeuden ainoastaan työajalle?

Traka21-järjestelmässä ei ole tätä ominaisuutta. Ota meihin yhteyttä, niin autamme sinua valitsemaan tarpeisiisi sopivan ratkaisun.

Voinko antaa käyttäjälle avaimen käyttöoikeuden ainoastaan ennalta määrätylle ajalle?

Traka21-järjestelmässä ei ole tätä ominaisuutta. Ota meihin yhteyttä, niin autamme sinua valitsemaan tarpeisiisi sopivan ratkaisun.

Mistä tiedän, mihin avain tulee palauttaa?

Syötettyäsi PIN-koodin ja avattuasi oven näet oranssin valon palautuspaikan kohdalla.

Mitä jos palautan avaimen väärään paikkaan?

Jos avain on palautettu väärään paikkaan, siitä huomautetaan punaisella LED-valolla. Oikea paikka on merkitty vihreällä. Samat tiedot näkyvät kosketusnäytöllä.

Milloin äänihälytys aktivoituu?

Hälytys aktivoituu seuraavissa tilanteissa:

  •        Jos ovi jätetään auki
  •        Jos havaitaan tärähdys tai isku
  •        Jos järjestelmään yritetään murtautua
Tietääkö käyttäjä, mihin avaimiin hänellä on käyttöoikeus?

Kyllä. Avainpaikat on merkitty kahdella eri värillä. Ne avaimet, joihin käyttäjällä on käyttöoikeus, on merkitty vihreällä LED-valolla. Käyttäjä ei voi poistaa avaimia, jotka on merkitty punaisella LED-valolla. Ne pysyvät lukittuina paikoilleen.

Raportointi

Tarvitsenko verkkoyhteyden tai tietokoneen käyttääkseni Traka21-järjestelmää tai tarkastaakseni avainten käyttöraportit?

Et. Traka21 on erillinen edistyneellä RFID-tekniikalla varustettu plug & play -ratkaisu, joten verkkoyhteyttä tai tietokonetta ei tarvita. Näet kaikki raportit suoraan kosketusnäytöltä.

Tarvitsenko sovelluksen tai tietokoneohjelman tarkastaakseni avainten käyttöraportit?

Et. Voit tarkastaa kaikki raportit kosketusnäyttöä käyttämällä. Jos kuitenkin haluat muotoilla tai muokata raportteja, tiedot voi viedä Excel-muotoon tietokoneella muokkaamista varten.

Ratkaisut yleisimpiin vikoihin

Yksikkö ei käynnisty

Mahdollinen syy: Viallinen virtajohto, varmuusjärjestelmän lisäakku tyhjä.

Ratkaisukeino: Varmista, että järjestelmä on liitetty virtalähteeseen ja että pistoke on kytketty oikein. Jos laite toimii parhaillaan lisäakulla, akku on voinut tyhjentyä. Varmista, että ladattu akku on asetettu järjestelmään ja että virtajohdot on yhdistetty oikein.

Ovi ei aukea

Mahdollinen syy: Häiriö ovenavausmekanismissa tai jousessa.

Ratkaisukeino: Varmista, että järjestelmä on käynnistetty oikein, sillä ovi ei aukea PIN-koodilla, jos järjestelmä ei ole päällä. Avaa järjestelmä pääavaimella  pohjassa olevaa lukituksen ohitusmekanismia käyttämällä. Jos ovi ei edelleenkään aukea, eikä havaita selkeitä esteitä, jousi tai solenoidi saattaa olla viallinen. Siinä tapauksessa ota yhteyttä jälleenmyyjään ongelman ratkaisemiseksi.

Tyhjä näyttö

Mahdollinen syy: Rikkinäinen näyttö, järjestelmä ei käynnistynyt.

Ratkaisukeino: Yritä syöttää PIN-koodisi siinä kohden näyttöä, missä numeronäppäimet olisivat. Jos järjestelmän avainäänet kuuluvat, näyttö saattaa olla vaurioitunut. Siinä tapauksessa ota tyhteyttä jälleenmyyjään ongelman ratkaisemiseksi. Jos ääniä ei kuulu, varmista, että järjestelmä on liitetty virtalähteeseen ja pistoke on kytketty oikein.

Järjestelmä on jumittunut

Mahdollinen syy: Ohjelmistovika.

Ratkaisukeino: Sammuta järjestelmä ja yritä käynnistää se uudelleen. Viat saattavat korjaantua järjestelmää käynnistettäessä. Varmista, että järjestelmässä on uusin versio ohjelmistosta, sen voi ladata täältä. Jos vika ei korjaannu, ota yhteyttä jälleenmyyjään ongelman ratkaisemiseksi.

iFobin toimintahäiriö

Mahdollinen syy: Viallinen iFobin RFID-tunniste tai häiriö piirilevyssä.

Ratkaisukeino: Aseta kyseinen iFob toiseen tyhjään aukkoon yksikössä. Jos järjestelmä ei tunnista iFobia, vika voi olla iFobin RFID-sirussa, mutta jos järjestelmä tunnistaa sen, vika voi olla piirilevyssä. Yritä asettaa toimiva iFob kyseiseen aukkoon syyn selvittämiseksi. Jos järjestelmä ei tunnista iFobia, palauta yksikkö.

Ovi ei sulkeudu

Mahdollinen syy: Ohitusmekanismi on jätetty avoimeksi, avainnippu tukkii oven, vika lukitusmekanismissa.

Ratkaisukeino: Varmista, että ohitusmekanismi on lukittu ja että avainnippu tai muu esine ei estä järjestelmää sulkeutumasta kokonaan.

USB ei tunnisteta

Skenaario: Avainkaappi ei tunnista USB:tä.

Ratkaisukeino: Useita vaihtoehtoja saatavilla.

• Muistitikku tulisi olla FAT-muotoinen Traka21-laitteen käytössä.
• Suurempien muistikorttien (> 8 Gt) ilmestyminen saattaa kestää vähintään 10 sekuntia.
• Kytke USB-muistitikku pöytäkoneeseen ja tarkista, ilmoittaako kone, että muistitikku tarvitsee ”Skannaus ja korjaus”
-toimenpiteen - muistitikku voi olla viallinen.
• Alusta muistitikku Windows-tietokoneessa ja yritä uudelleen Traka21:ssä (huomaa, että tämä on kehittyneempi korjaus, joka vaatii levyn alustamisen ja sen sisällön poistamisen).
• Jos muistitikku sisältää suuren määrän tiedostoja ja kansioita, tyhjennä muistitikku ennen käyttöä.
• Kokeile toista muistitikkua laitteessa, mieluiten eri tyyppiä kuin aikaisempi.

Järjestelmänvalvoja-käyttäjää ei voida poistaa

Skenaario: Kun yrität poistaa yhden järjestelmänvalvojista, näyttöön tulee virhesanoma, jossa ilmoitetaan, että kaikki muut kuin hallinnolliset käyttäjät on poistettava ensin.

Ratkaisu: Jos järjestelmänvalvojan tietoja, esim. yhteystietoja, muokataan käyttövalikossa, eikä Tuonti & Vienti -toiminnolla, on "Käyttöoikeus päättyy" -tietue aktiivinen ja järjestelmänvalvojan voi poistaa.

Traka21 on offline-tilassa

Skenaario: Laite näyttää viestin, jossa sanotaan, että Traka21 on offline-tilassa. Vain järjestelmänvalvojat voivat saada avaimia.

Ratkaisu: Jos laitteen akku on vähäinen, laite ei salli muiden kuin järjestelmänvalvojien kirjautumista. Varmista, että laite on kytketty verkkovirtaan, jotta voit ladata akun.

Ei-Traka21-iFob on sijoitettu kaappiin

Skenaario: Ei-Traka21-iFob (Traka Touch) on sijoitettu yksikköön ja iFobia ei voida poistaa.

Ratkaisu: Avainten paikanvaihtotoiminto on hyödyllinen, kun järjestelmässä olevat avaimet halutaan järjestää uudelleen. Voit myös käyttää tätä ominaisuutta poistaaksesi ei-Traka21-iFobin kaapista, jos se on sijoitettu virheellisesti.

1. Valitse "Vaihda avainten paikkoja" -toiminto. Näkyviin tulee avainten paikan vaihdon yleisnäkymä, jossa kerrotaan, kuinka toiminto toimii. Lue tämä ja paina eteenpäin-nuolta.
2. Valitse ei-Traka21-iFobin sijainti. IFob vapautuu ja poistuu järjestelmästä.
3. Valitse Poistu-painike palataksesi admin-valikkoon.

Ladattava versio näistä yleisimmistä vikojen ratkaisuista löytyy lataussivulta.